Anderl C., Caporale G.M. (2023). « Shadow rates as a measure of the monetary policy stance: Some international evidence », Scottish Journal of Political Economy, 70, n° 5, p. 399‑422.
Bauer M.D., Bernanke B.S., Milstein E. (2023). « Risk Appetite and the Risk-Taking Channel of Monetary Policy », Journal of Economic Perspectives, 37, n° 1, p. 77‑100.
Bauer M.D., Rudebusch G.D. (2016). « Monetary Policy Expectations at the Zero Lower Bound », Journal of Money, Credit and Banking, 48, n° 7, p. 1439‑1465.
Bernanke B.S. (2020). « The New Tools of Monetary Policy », American Economic Review, 110, n° 4, p. 943‑983.
Bloom N., Van Reenen J., Williams H. (2019). « A toolkit of policies to promote innovation », Journal of economic perspectives, 33, n° 3, p. 163‑184.
Bouët A., Sall L.M., Zheng Y. (2024). « Trump 2.0 Tariffs: What Cost for the World Economy? », CEPII Policy Brief, 2024-49, CEPII.
Cavallo A., Gopinath G., Neiman B., Tang J. (2021). « Tariff Pass-Through at the Border and at the Store: Evidence from US Trade Policy », American Economic Review: Insights, 3, n° 1, p. 19‑34.
Choi J., Doh T., Foerster A., Martinez Z. (2022). « Monetary Policy Stance Is Tighter than Federal Funds Rate », FRBSF Economic Letter, n° 30.
Commission européenne (2025c). « Déclaration de la Présidente von der Leyen sur le paquet défense »,.
Commission européenne (2025b). « La Commission dévoile le livre blanc pour une défense européenne et le plan ReArm Europe/Préparation à l’horizon 2030 »,.
Commission européenne (2025a). « Communication sur la prise en compte de l’augmentation des dépenses en matière de défense, et la fiche d’information sur le plan ReArm Europe/Préparation à l’horizon 2030 »,.
Conseil européen (2025b). « Proposition de règlement établissant l’instrument Agir pour la sécurité en Europe (SAFE) »,.
Conseil européen (2025a). « Fiche d’information sur le plan ReArm Europe/Préparation à l’horizon 2030 »,.
Costinot A., Rodríguez-Clare A. (2014). « Chapter 4 - Trade Theory with Numbers: Quantifying the Consequences of Globalization », dans Gopinath G., Helpman E., Rogoff K. (dirs.), Handbook of International Economics, Elsevier (Handbook of International Economics), p. 197‑261.
De Rezende R.B., Ristiniemi A. (2023). « A shadow rate without a lower bound constraint », Journal of Banking & Finance, 146, p. 106686.
Decreux Y., Valin H. (2007). « MIRAGE, Updated Version of the Model for Trade Policy Analysis: Focus on Agriculture and Dynamics », Working Papers, 2007-15, CEPII.
Doh T., Choi J. (2016). « Measuring the Stance of Monetary Policy on and off the Zero Lower Bound », FRB Kansas City Economic Review, 101, n° 3, p. 5‑24.
Du W., Forbes K., Luzzetti M. (2024). « Quantitative Tightening Around the Globe: What Have We Learned? »
Eser F., Schwaab B. (2016). « Evaluating the impact of unconventional monetary policy measures: Empirical evidence from the ECB׳s Securities Markets Programme », Journal of Financial Economics, 119, n° 1, p. 147‑167.
Foerster A., Martinez Z. (2024). « Anatomy of the Post-Pandemic Monetary Tightening Cycle », FRBSF Economic Letter, n° 16.
Fornero J., Kirchner M., Molina C. (2024). « Estimating shadow policy rates in a small open economy and the role of foreign factors », Journal of International Money and Finance, 140, p. 102972.
Francis N.R., Jackson L.E., Owyang M.T. (2020). « How has empirical monetary policy analysis in the U.S. changed after the financial crisis? », Economic Modelling, 84, p. 309‑321.
Ghysels E., Idier J., Manganelli S., Vergote O. (2016). « A High-Frequency assessment of the ECB Securities Markets Programme », Journal of the European Economic Association, 15, n° 1, p. 218‑243.
Hubert P., Blot C., Bozou C., Creel J. (2024). « Same actions, different effects: The conditionality of monetary policy instruments », Journal of Monetary Economics, 147, p. 103596.
Insee (2024). « Note de conjoncture (juillet) »,.
Krippner L. (2013). « Measuring the stance of monetary policy in zero lower bound environments », Economics Letters, 118, n° 1, p. 135‑138.
Lombardi M., Zhu F. (2018). « A Shadow Policy Rate to Calibrate U.S. Monetary Policy at the Zero Lower Bound », International Journal of Central Banking, 14, n° 5, p. 305‑346.
Malizard J. (2015). « Does military expenditure crowd out private investment? A disaggregated perspective for the case of France », Economic Modelling, 46, p. 44‑52.
McKibbin W.J., Wilcoxen P.J. (2013). « Chapter 15 - A Global Approach to Energy and the Environment: The G-Cubed Model », dans Dixon P.B., Jorgenson D.W. (dirs.), Handbook of Computable General Equilibrium Modeling SET, Vols. 1A and 1B, Elsevier (Handbook of Computable General Equilibrium Modeling), p. 995‑1068.
McKibbin W., Hogan M., Noland M. (2024). « The international economic implications of a second Trump presidency », Peterson Institute.
McKibbin W., Noland M. (2025). « Modeling a US-EU trade war: Tariffs won’t improve US global trade balance », Peterson Institute.
Miran S. (2024). « A User’s Guide to Restructuring the Global Trading System », Hudson Bay Capital.
Moretti E., Steinwender C., Van Reenen J. (2025). « The intellectual spoils of war? Defense R&D, productivity, and international spillovers », Review of Economics and Statistics, 107, n° 1, p. 14‑27.
Observatoire économique de la défense (2024). « Annuaire statistique de la Défense 2011-2012 »,.
Ouerk S., Boucher C., Lubochinsky C. (2020). « Unconventional monetary policy in the Euro Area: Shadow rate and light effets », Journal of Macroeconomics, 65, p. 103219.
Ramey V.A. (2019). « Ten years after the financial crisis: What have we learned from the renaissance in fiscal research? », Journal of Economic Perspectives, 33, n° 2, p. 89‑114.
Wu J.C., Xia F.D. (2016). « Measuring the Macroeconomic Impact of Monetary Policy at the Zero Lower Bound », Journal of Money, Credit and Banking, 48, n° 2-3, p. 253‑291.