Anderl C., Caporale G.M. (2023). « Shadow rates as a measure of
the monetary policy stance: Some international evidence »,
Scottish Journal of Political Economy, 70, n° 5,
p. 399‑422.
Bauer M.D., Bernanke B.S., Milstein E. (2023). « Risk Appetite and the
Risk-Taking Channel of Monetary Policy », Journal of
Economic Perspectives, 37, n° 1, p. 77‑100.
Bauer M.D., Rudebusch G.D. (2016). « Monetary Policy Expectations
at the Zero Lower Bound », Journal of Money, Credit and
Banking, 48, n° 7, p. 1439‑1465.
Bernanke B.S. (2020). « The New Tools of Monetary
Policy », American Economic Review, 110, n°
4, p. 943‑983.
Bloom N., Van Reenen J., Williams H. (2019). « A toolkit of
policies to promote innovation », Journal of economic
perspectives, 33, n° 3, p. 163‑184.
Bouët A., Sall L.M., Zheng Y. (2024). « Trump
2.0 Tariffs: What Cost for the World Economy? », CEPII Policy
Brief, 2024-49, CEPII.
Cavallo A., Gopinath G., Neiman B., Tang J. (2021). « Tariff Pass-Through at the
Border and at the Store: Evidence from US Trade Policy »,
American Economic Review: Insights, 3, n° 1, p. 19‑34.
Choi J., Doh T., Foerster A., Martinez Z. (2022). « Monetary Policy Stance Is Tighter than Federal Funds
Rate », FRBSF Economic Letter, n° 30.
Commission européenne (2025c). « Déclaration de la Présidente von
der Leyen sur le paquet défense »,.
Commission européenne (2025b). « La Commission dévoile le livre
blanc pour une défense européenne et le plan ReArm Europe/Préparation à
l’horizon 2030 »,.
Commission européenne (2025a). « Communication sur la prise en
compte de l’augmentation des dépenses en matière de défense, et la fiche
d’information sur le plan ReArm Europe/Préparation à l’horizon
2030 »,.
Conseil européen (2025b). « Proposition de règlement établissant
l’instrument Agir pour la sécurité en Europe (SAFE) »,.
Conseil européen (2025a). « Fiche d’information sur le plan ReArm
Europe/Préparation à l’horizon 2030 »,.
Costinot A., Rodríguez-Clare A. (2014). « Chapter 4 -
Trade Theory with Numbers: Quantifying the Consequences of
Globalization », dans Gopinath
G., Helpman E., Rogoff K. (dirs.), Handbook of
International Economics, Elsevier (Handbook of International
Economics), p. 197‑261.
De Rezende R.B., Ristiniemi A. (2023). « A shadow rate
without a lower bound constraint », Journal of Banking
& Finance, 146, p. 106686.
Decreux Y., Valin H. (2007). « MIRAGE,
Updated Version of the Model for Trade Policy Analysis: Focus on
Agriculture and Dynamics », Working Papers, 2007-15, CEPII.
Doh T., Choi J. (2016). « Measuring the Stance of
Monetary Policy on and off the Zero Lower Bound », FRB
Kansas City Economic Review, 101, n° 3, p. 5‑24.
Du W., Forbes K., Luzzetti M. (2024). « Quantitative Tightening Around the
Globe: What Have We Learned? »
Eser F., Schwaab B. (2016). « Evaluating the
impact of unconventional monetary policy measures: Empirical evidence
from the ECB׳s Securities Markets Programme », Journal of
Financial Economics, 119, n° 1, p. 147‑167.
Foerster A., Martinez Z. (2024). « Anatomy of the
Post-Pandemic Monetary Tightening Cycle », FRBSF Economic
Letter, n° 16.
Fornero J., Kirchner M., Molina C. (2024). « Estimating shadow
policy rates in a small open economy and the role of foreign
factors », Journal of International Money and
Finance, 140, p. 102972.
Francis N.R., Jackson L.E., Owyang M.T. (2020). « How has empirical
monetary policy analysis in the U.S. changed after the financial
crisis? », Economic Modelling, 84,
p. 309‑321.
Ghysels E., Idier J., Manganelli S., Vergote O. (2016). « A High-Frequency assessment
of the ECB Securities Markets Programme », Journal of the
European Economic Association, 15, n° 1, p. 218‑243.
Hubert P., Blot C., Bozou C., Creel J. (2024). « Same actions,
different effects: The conditionality of monetary policy
instruments », Journal of Monetary Economics,
147, p. 103596.
Insee (2024). « Note de conjoncture (juillet) »,.
Krippner L. (2013). « Measuring the
stance of monetary policy in zero lower bound environments »,
Economics Letters, 118, n° 1, p. 135‑138.
Lombardi M., Zhu F. (2018). « A Shadow Policy Rate to
Calibrate U.S. Monetary Policy at the Zero Lower Bound »,
International Journal of Central Banking, 14, n° 5,
p. 305‑346.
Malizard J. (2015). « Does military expenditure crowd out private
investment? A disaggregated perspective for the case of France »,
Economic Modelling, 46, p. 44‑52.
McKibbin W.J., Wilcoxen P.J. (2013). « Chapter 15 - A
Global Approach to Energy and the Environment: The G-Cubed
Model », dans Dixon P.B.,
Jorgenson D.W. (dirs.), Handbook of
Computable General Equilibrium Modeling SET, Vols. 1A and 1B,
Elsevier (Handbook of Computable General Equilibrium Modeling),
p. 995‑1068.
McKibbin W., Hogan M., Noland M. (2024). « The international
economic implications of a second Trump presidency », Peterson
Institute.
McKibbin W., Noland M. (2025). « Modeling a US-EU trade war:
Tariffs won’t improve US global trade balance », Peterson
Institute.
Miran S. (2024). « A User’s Guide to Restructuring the Global
Trading System », Hudson Bay Capital.
Moretti E., Steinwender C., Van Reenen J. (2025). « The
intellectual spoils of war? Defense R&D, productivity, and
international spillovers », Review of Economics and
Statistics, 107, n° 1, p. 14‑27.
Observatoire économique de la défense (2024). « Annuaire
statistique de la Défense 2011-2012 »,.
Ouerk S., Boucher C., Lubochinsky C. (2020). « Unconventional
monetary policy in the Euro Area: Shadow rate and light
effets », Journal of Macroeconomics, 65,
p. 103219.
Ramey V.A. (2019). « Ten years after the financial crisis: What
have we learned from the renaissance in fiscal research? »,
Journal of Economic Perspectives, 33, n° 2, p. 89‑114.
Wu J.C., Xia F.D. (2016). « Measuring the Macroeconomic
Impact of Monetary Policy at the Zero Lower Bound »,
Journal of Money, Credit and Banking, 48, n° 2-3,
p. 253‑291.